OECD TALIS 국제 유아교원 비교 연구 2019: Starting Strong Survey 분석

Metadata Downloads
Title
OECD TALIS 국제 유아교원 비교 연구 2019: Starting Strong Survey 분석
Alternative Title
OECD TALIS Starting Strong Survey 2019 -Analysis of 2018 Main Survey Data-
Author(s)
김은설박진아이솔미
Keyword
TALIS Starting Strong SurveyOECD projectPolicy for ECEC staff
Issued Date
2019-12-31
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/1753
Abstract
□ 경제협력개발기구(OECD)에서는 아동의 공평한 출발선과 양질의 교육·보육 서비스 보장을 위해, 또한 초중등 학교에 비해 열악한 교직 및 근로 환경에 처한 영유아교사의 전문성 제고와 처우의 개선을 위해, 영유아 교원 국제비교 연구를 진행하고 있음.

□ OECD TALIS Starting Strong Survey(3S) 사업은 영유아 교육·보육 분야 최초 국제기구에 의한 ECEC 실태조사 국제비교연구라는 점에서 의의가 있으며, 우리나라가 참여 9개국 중 하나로서 교원 관련 지표에서 국제적 위치와 수준을 확인할 수 있는 기회가 됨.

□ 본 보고서는 OECD의 국제 보고서와 별도로 국내 자료를 분석하여, 국제비교뿐 아니라 국내 조사 자료에 대한 보다 구체적이고 면밀한 검토를 통해 우리에게 적합한 시사점을 찾고자 하였으며, 우리나라 교사의 응답 경향을 해외 국가와 비교해보고자 하였음.
The OECD has been performing the international project “TALIS Starting Strong Survey(TALIS 3S)” since 2015 in order to understand and provide suggestions for national policy based on the current state of ECEC quality in each country through the survey of staff and leaders in ECEC facilities. Korea has participated in the project since 2017. We conducted the main survey for the TALIS in 2018, and analyzed the collected domestic and international data in 2019. The concrete suggestions for ECEC policy with staff will be provided by OECD in 2020.
In Korea, 188 kindergartens and childcare centers including 927 staff who are caring for 3-5 year old children participated in the survey, and their responses were analyzed in the present report. According to the main results, Korean staff generally showed the appropriate level in inter-relationship with children, relatively high level in professional development, very high level in getting assessment from external authorities, and low level in their job satisfaction.
In conclusion, the study proposed that Korean policy on ECEC should stress on how to improve the transition to primary school, the working condition of staff, and the relationship with parents of the children.
Table Of Contents
요약 1



Ⅰ. 서 론 13

1. 연구 필요성 및 목적 15

2. 연구 내용 17

3. 연구 방법 19

4. 2018년 TALIS 3S 조사 실시 개요 23

5. 연구 제한점 26

6. 보고서의 구성 28



Ⅱ. 연구의 배경 31

1. OECD의 역할과 연구 추진 33

2. TALIS 국제 유아교원 조사(Teaching and Learning International Survey-Starting Strong Survey)의 개요 34



Ⅲ. 교사-유아 상호작용 특징 49

1. 교사-유아 상호작용의 과정적 질(Process Quality) 52

2. 유아의 발달과 웰빙, 학습에 대한 평가 및 모니터링 66



Ⅳ. 교육·보육 기관의 특징 69

1. 구조적 질(Structural Quality) 71

2. 교육적·행정적 리더십 80

3. 기관 분위기 87

4. 부모 및 지역사회, 타 기관과의 관계 93



Ⅴ. 원장과 교사의 특성 101

1. 배경과 자격 103

2. 교사의 웰빙 123

3. 아동의 발달과 웰빙, 학습에 대한 전문가적 신념 131

4. 집단 내에서의 공평성과 다양성 139



Ⅵ. 과정적 질의 심층 이해 145

1. 교사-부모-유아 상호작용 147

2. 교원특성과 ECEC의 질 150

3. 기관의 특성과 ECEC의 질 157

4. 거버넌스 및 예산과 ECEC의 질 171



Ⅶ. 결론 및 제언 179

1. 요약 및 결론 181

2. 제언 183



참고문헌 187

Abstract 189

부록 191

부록 1. TALIS Starting Strong Survey 원장용 설문지 191

부록 2. TALIS Starting Strong Survey 교사용 설문지 217
Appears in Collections:
연구보고서 > 1. 기본연구보고서
파일 목록
MR1913.pdf Download

qrcode

twitter facebook

Items in OAK are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE