보육교사의 질적특성과 유아의 인지∙사회성 발달과의 관계

Metadata Downloads
Title
보육교사의 질적특성과 유아의
인지∙사회성 발달과의 관계
Alternative Title
Relations of child care teacher's characteristics
to cognitive and social development of
preschoolers
Author(s)
이기숙박경자김영옥
Keyword
교사-유아 상호작용교사의 질적 특성인지 발달사회성 발달teacher-child interactionquality of teacher's characteristicscognitive developmentsocial development
Issued Date
2007-12-31
Publisher
육아정책개발센터
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2795
Abstract
본 연구의 목적은 보육 시설에서 보육교사의 질적 특성과 유아의 인지발달과 사회성 발달과의 관계를 살펴보는데 있다. 연구대상은 어린이집 11개소에 재원하고 있는만 4세 유아 281명과 담임교사 11명으로 하였다. 연구도구는 한국행동과학연구소의 유아지능검사와 유아의 사회성발달을 측정하기 위해 사회적 문제행동, 자아개념, 사회적 상호작용을 분석하였다. 보육 교사의 질적 특성은 어린이집 주교사의 학력, 경력, 교사-유아 상호작용으로 측정하였다. 연구결과 교사의 학력이 높고, 교사가 유아와 긍정적, 허용적으로 상호작용하고 비판적 상호작용과 분리된 상호작용을 적게 할수록 유아의 이해력이 높았다. 교사의 경력은 지능 지수의 하위 영역 중 사고력과유의한 상관이 있었다.
교사의 질적 특성과 유아의 사회성 발달과의 관계에서 특히 교사와 유아의 긍정적인 상호작용은 중요한 변인으로 나타났다. 교사가 긍정적 상호작용을 많이 할수록
유아의 과민성과 주의산만성이 적은 것으로 나타났으며 교사의 상호작용의 질은 유아의 자아개념과 상관이 있었다.
This study explored whether quality of child care teacher's characteristics were related to cognitive and social development of preschoolers. 281 4-year-old preschoolers and 11 teachers from 11 child care centers in 4 metropolitan cities in Korea were recruited. Quality of child care centers as well as IQ, socioemotional problems from Preschool Behavior Questionnaire, self-perception of competence and social interaction of the preschoolers were measured. In addition, social interactions with peers and teachers were observed during indoor free play.
The quality of child care teacher's characteristics were measured by teacher's education level, work experience and teacher-child interaction. The study showed that teacher' s education level and positive/permissive teacher-child interaction rather than negative/sepatate teacher -child interaction had correlations with child' s understanding level. Teacher' s work experiences was correlated with child' s power of thought in IQ. Specially positive teacher-child interaction was the important factor for preschooler' s social development. The more teacher's positive interaction with child showed the less child's sensitivity and distraction and the quality of teacher interaction with child was related with child's self-perception of competence.
Table Of Contents
요 약
I. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 논의 및 제언
참고문헌
ABSTRACT 
Appears in Collections:
정기간행물 > 1. 육아정책연구
파일 목록
PR0116.pdf Download

qrcode

twitter facebook

Items in OAK are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE