다문화 영유아의 이중언어 발달을 위한 부모 역량강화 지원 방안

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Title
다문화 영유아의 이중언어 발달을 위한 부모 역량강화 지원 방안
Alternative Title
Policy Support to Empower Multicultural Parents for Bilingual Language Development in Early Childhood
Author(s)
박은정문무경윤지연임동선Weng-Feng Lai
Keyword
Multicultural FamilyBilingualismParental EmpowermentBilingual Support
Issued Date
2021-12-31
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/5248
Abstract
This study aims is to seek effective support policies to empower multicultural parents with young children, from the aspect of bilingualism being a strength of multicultural families. For this purpose, this study analyzed bilingual support policies and services for multicultural families and conducted a questionnaire surveys and in-depth interviews to identify the status of bilingual parenting in multicultural families with infants and toddlers. In addition, an expert opinion survey was conducted to diagnose the status of bilingual support and to derive policy measures.

Based on the findings of this research, three basic principles for bilingual support policies were suggested for parental empowerment of multicultural infants and toddlers: improving the overall awareness of bilingualism, support for simultaneous bilingual development at the beginning of life(infancy), substantializing bilingual support based on the establishment of a linkage system. Six policy tasks were derived from the basic principles, and the results are as follows: 1) to establish a cooperative bilingual support system, 2) to provide education for the improvement of awareness of bilingualism in multicultural families and educational institutions for young children, 3) to activate and utilize self-help groups by country of origin, 4) to provide customized bilingual support for using two languages at home. 5) to improve access to bilingual services and informations, 6) to expand professional bilingual human resources and strengthen their professionalism. Specific plans were presented to realize the derived policy tasks. Finally, implementation strategies were suggested to realize these policy tasks.
Table Of Contents
요약 1

Ⅰ. 서론 15
1. 연구의 필요성 및 목적 17
2. 연구 내용 및 범위 20
3. 연구 방법 22

Ⅱ. 연구 배경 33
1. 다문화가족 관련 현황 35
2. 아동의 이중언어 발달 이론 및 선행연구 45
3. 다문화가족 부모 역량강화 접근 60
4. 소결 63

Ⅲ. 국내외 이중언어 지원 제도 67
1. 관련법 69
2. 국내 이중언어 지원 정책 70
3. 국외 사례 91
4. 소결 115

Ⅳ. 이중언어 관련 실태 및 영향요인 119
1. 조사대상자의 일반적 특성 121
2. 다문화가족의 이중언어 사용 실태 125
3. 자녀 돌봄 및 이중언어 관련 인식 및 부모 역량 140
4. 서비스 이용 실태 및 정책 요구 156
5. 다문화 유아의 이중언어 사용 영향요인 분석 179
6. 소결 189

Ⅴ. 이중언어 관련 자녀 양육 경험 및 지원 요구 195
1. 조사 개요 197
2. 다문화가족 부모의 자녀 양육 어려움 200
3. 다문화 영유아의 이중언어 발달 장애물 207
4. 자녀의 이중언어 습득을 위한 노력 211
5. 부모의 지원 서비스 경험 및 요구 218
6. 소결 234

Ⅵ. 이중언어 지원 사업 진단 및 개선방안: 전문가 의견 수렴 239
1. 조사응답자 특성 241
2. 이중언어 지원 관련 인식 및 현황 243
3. 이중언어 관련 사업 진단 251
4. 이중언어 지원 사업 개선 방안 257
5. 이중언어 환경 인식 및 개선 방안 266
6. 소결 269

Ⅶ. 다문화 부모 역량강화를 위한 이중언어 지원 정책 방안 273
1. 연구결과 종합 275
2. 정책 기본방향 및 법적 기반 조성 282
3. 정책과제별 추진 방안 286
4. 지원 방안 종합 및 향후 연구 과제 297

참고문헌 301
Abstract 321
부 록 323
부록 1. 심층면담 질문지_한국어판 323
부록 2. 심층면담 질문지_번역본(베트남어) 326
부록 3. 심층면담 연구참여 설명문_한국어판 331
부록 4. 다문화가족·영유아 이중언어 실태조사 설문지_한국어판 334
부록 5. 다문화가족·영유아 이중언어 실태조사 설명문_한국어판 355
부록 6. 다문화가족·영유아 이중언어 실태조사 모집 안내문 358
부록 7. 전문가 의견조사 질문지 359
부록 8. 전문가 의견조사 개방형 응답 결과 373
부록 9. 전문가 자문 목록 387
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연구보고서 > 1. 기본연구보고서
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