보육교사가 지각한 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무몰입과 적응수행 간의 구조적 관계

1744421
Metadata Downloads
Title
보육교사가 지각한 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무몰입과 적응수행 간의 구조적 관계
Alternative Title
Structural Relationship among Director’s Emotional Leadership, Teacher Efficacy, Job Commitment, and Adaptive Performance Perceived by Childcare Teachers
Author(s)
리창문은식
Keyword
감성리더십교사효능감직무몰입적응수행보육교사emotional leadershipteacher efficacyjob commitmentadaptive performancechildcare teachers
Issued Date
2022-09-30
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/5307
Abstract
본 연구의 목적은 보육교사가 지각한 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무몰입과 적응수행 간의 구조적 관계를 규명하고, 관련변인들의 적응수행에 대한 상대적 영향력을 알아보는 데 있다. 연구대상은 강원・충남의 보육교사 191명이다. 측정도구는 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무몰입, 적응수행 척도이다. 자료분석은 LISREL 8.54를 활용하여 구조방정식모형 분석을 실시하였다. 주요 연구결과로 첫째, 원장의 감성리더십은 직무몰입을 통해 적응수행에 간접 영향을 주고, 교사효능감은 적응수행에 직・간접 영향을 주며, 직무몰입은 적응수행에 직접 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 적응수행에 대한 관련변인들의 상대적 영향력은 교사효능감이 가장 많은 영향을 주고, 다음으로 직무몰입, 원장의 감성리더십 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 보육교사의 적응수행을 촉진하는 데 교사효능감 및 직무몰입의 함양, 원장의 감성리더십 역량 개발을 위한 연수와 정책이 필요하다는 것을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the structural relationship among director’s emotional leadership, teacher efficacy, job commitment, and adaptive performance perceived by childcare teachers, and to analyze the relative influence of related variables on adaptive performance. The study subjects were 191 childcare teachers in Gangwon and Chungnam province. The survey instruments were Emotional Leadership, Teacher Efficacy, Job Commitment, and Adaptive Performance scales. For data analysis, the structural equation model and mediating effect analysis were conducted with LISREL 8.54 and Mplus 6.0. The results of the study are as follows: First, the director's emotional leadership indirectly affected adaptive performance through job commitment, teacher efficacy had direct and indirect effects on adaptive performance, and job commitment directly influenced adaptive performance. In addition, related variables explained 86% of the total variance in adaptive performance. Second, teacher efficacy had the greatest influence on adaptive performance, followed by job commitment and emotional leadership of the director. The results of the study could be used as a theoretical and empirical framework to comprehensively understand and facilitate childcare teachers’ adaptive performance.
Table Of Contents
요약

Ⅰ. 서론

Ⅱ. 연구방법
1. 연구모형
2. 연구대상
3. 측정도구
가. 원장의 감성리더십 척도
나. 교사효능감 척도
다. 직무몰입 척도
라. 적응수행 척도
4. 자료수집 및 분석

Ⅲ. 연구결과
1. 기초 분석 자료
가. 측정변인들의 기술통계치
나. 측정모형과 연구모형의 적합도 검증
2. 원장의 감성리더십, 교사효능감 및 직무몰입과 적응수행의 관계
3. 적응수행에 대한 관련변인들의 상대적 영향력

Ⅳ. 논의 및 결론

Ⅴ. 정책적 제언 및 시사점

참고문헌

Abstract
Appears in Collections:
정기간행물 > 1. 육아정책연구
Files in This Item:
PR1624.pdf Download

qrcode

twitter facebook

Items in OAK are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE