본 연구는 유치원 운영의 공공성 실태를 파악하고, 운영의 공공성에 영향을 미치는 요인을 살펴보는 데 목적이 있다. 구체적으로 유치원 운영의 공공성 수준을 파악하기 위한 문항을 개발하고, 기관유형에 따른 공공성 차이를 살펴보며, 유치원 운영의 공공성에 영향을 미치는 요인을 추출하였다. 연구대상은 유치원 원장 414명으로, 공립유치원장 83명, 사립유치원장 331명이 참여하였다. 자료 분석을 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 유치원 운영의 공공성 구성요소 중 보편성이 가장 높고, 공개성, 투명성, 참여성 순이었다. 둘째, 유치원 운영의 공공성 구성요소, 즉 보편성, 공개성, 투명성, 참여성 모두 공립유치원일수록 높았고, 특히, 보편성은 현원이 많은 유치원일수록 실행정도가 높았다. 본 연구는 유치원 운영의 공공성에 대한 연구가 부족한 현 시점에서 유치원 유형별 공공성 수준을 평가하고, 유치원이 공공성 확보에 도움이 되는 주요요인을 살펴보는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to look into kindergartens’ current status of publicness, and factors related to publicness in the operation of Kindergartens. The subjects of study were 414 kindergarten directors (public-83, private-331). Data were analyzed using descriptive statistics and regression analysis. The findings of the study are as follows: First, among the four elements of Kindergartens’ publicness, universality was the highest, followed by openness, transparency, and stakeholder participation. Second, both public kindergartens and private kindergartens were high in universality. Especially, universality was positively associated with current number of children. Third, Public kindergartens were higher than private kindergartens in all four elements of publicness. Government will be able to accomplish publicness in the operation of kindergartens if it would strengthen management process and expand financial support for kindergartens.
Table Of Contents
요 약 I. 연구의 필요성 및 목적 Ⅱ. 연구 방법 Ⅲ. 결과 및 해석 Ⅳ. 결론 및 논의 참고문헌 ABSTRACT