유아교육 및 보육 정책 환경과 효과 분석: 핀란드, 영국, 일본을 중심으로

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Title
유아교육 및 보육 정책 환경과 효과 분석: 핀란드, 영국, 일본을 중심으로
Alternative Title
Analysis on the Environments and Effectiveness of Early Childhood Education and Childcare Policies: Mainly in Finland, England and Japan
Author(s)
장민영박은혜이진화
Keyword
유아교육보육유아교육과 보육 정책 환경정책 효과early childhood educationchildcareearly childhood education and care policy environmentpolicy effectiveness
Issued Date
2017-12-31
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2965
Abstract
본 연구는 핀란드, 영국, 일본을 대상으로 유아교육과 보육 정책 환경을 살펴보고, 정책 웹을 활용하여 정책 효과를 비교 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 정책투입과 산출요소를 선정하여 분석하였다. 그 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 핀란드와 영국은 국가의 영유아기 시기 공적자금 투자비율이 GDP 대비 OECD 평균을 상회하였다. 둘째, 각 국가마다 육아휴직제도와 같은 기업과 연관된 정책이 활성화되어 있으며, 특히 가족복지에 대한 지출이 비교적 높은 영국은 OECD 평균에 비해 높은 출산율과 어머니 취업률을 보이고 있다. 셋째, 세 국가 중에서 핀란드는 특히 가족지원체제를 강화한 것을 볼 수 있으며, 그 결과 여성취업률과 출산율에 있어서 OECD 평균을 상회하는 것으로 나타났다. 마지막으로 영국과 일본은 유치원 교사의 최소자격기준 등이 상대적으로 OECD 다른 국가에 비해서 높았으며, 이는 OECD 평균에 비해 높은 3-5세 유아의 취원율로 연결되어 나타났다. 이를 바탕으로 누리과정 지원을 위한 안정적 재원 마련, 기업체와 연계한 실질적인 부부 일-가정 양립을 위한 정책과 실효성 확인방안 등 우리나라 유아교육과 보육의 효율적인 정책 개발 및 실행을 위한 정책적 시사점을 제언하였다.
The purpose of this study is to examine the policy environments of early childhood education and child care in Finland, the United Kingdom and Japan and to compare and analyze policy effects using the policy web. For this purpose, policy input and output factors were selected and analyzed. The results are summarized as follows: First, in Finland and the UK, the investment ratio of public funds in the infant and childhood period exceeded the OECD average compared with GDP. Second, policies related to companies such as parenting leave system are active in each country. Especially the UK, which has a relatively high expenditure on family welfare, has a higher fertility rate and mother employment rate than the OECD average. Third among the three countries, Finland especially strengthened the family support system which in result affected on the women’s employment and fertility rate exceeding the OECD average. Finally, the UK and Japan have relatively high qualifications standards for teachers compared to other OECD countries and attributed to the higher rate of enrollment of 3 to 5 year old children in kindergarten. Based on these findings, policy implications such as the establishment of stable financial resources to support the Nuri curriculum, arrangement of an effective policy related to companies to promote housework and work compatibility for married couples and its confirmation plan have been suggested for early childhood education and child care in Korea.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 유아교육과 보육 정책 환경
Ⅳ. 국가별 유아교육과 보육정책 웹분석 결과
Ⅴ. 요약 및 결론
Ⅵ. 정책적 제언 및 시사점
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정기간행물 > 1. 육아정책연구
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