어린이집 연장·보조·대체교사 운영 실태와 개선과제
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 유해미 | - |
dc.contributor.author | 구자연 | - |
dc.contributor.author | 김문정 | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-06T17:09:24Z | - |
dc.date.available | 2023-03-06T17:09:24Z | - |
dc.date.issued | 2022-12-31 | - |
dc.identifier.uri | https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/5404 | - |
dc.description.abstract | In order to improve the quality of childcare services for infants and toddlers, it is essential to improve the competency and improving working conditions of daycare teachers. Considering long hours of wokk of Korea, the poor treatment of childcare teachers urgently needs to be improved. In accordance with these policy demands, childcare teachers at daycare centers support assistant teachers, substitute teachers, teachers in charge of extended childcare for extended childcare, which will be operated from March 2020. As a result, the number of teachers with different employment status is increasing in daycare centers. Therefore, these childcare teachers should be positioned as high-quality jobs and assigned without any gap according to the characteristics of the region and daycare centers. In this study, the needs of childcare teachers and directors of daycare centers were comprehensively analyzed. Specifically, 432 teachers in charge of extended classes at daycare centers, 490 assistant teachers, and 304 substitute teachers were surveyed on working conditions and demands for improvement. In addition, 513 directors of daycare centers across the country were surveyed on difficulties and demands when operating the daycare teachers, and the results were compared. Based on the above discussions, the direction and major strategies for operating standards, such as the assignment of assistants and substitute teachers and improvement tasks for each type of childcare teacher were also suggested. First of all, as a key strategy for improving the operation of daycare centers, assistants, and substitute teachers, diversification of support methods such as expansion of support hours and creation of work manuals to clarify the division of duties with homeroom teachers were suggested. As for the detailed plan tasks, it was proposed to improve the salary system for extended class teachers and substitute teachers, clarify the duties of assistant teachers, strengthen collaboration with homeroom teachers, and establish new standards for supporting non-homeroom teachers. In common, it is required to improve re-education in according to the purpose of support. | - |
dc.description.tableofcontents | 요약 1 Ⅰ. 서 론 13 1. 연구 목적 및 필요성 15 2. 연구내용 17 3. 연구방법 및 추진절차 19 Ⅱ. 연구의 배경 37 1. 단시간근로의 쟁점과 보육 분야의 실태 및 개선요구 39 2. 대체인력 지원과 관리운영체계 49 3. 국내외 보육 분야 보조교사의 직무와 개선요구 57 4. 보육교사 수급 전망과 공급 68 5. 소결 76 Ⅲ. 어린이집 연장・보조・대체교사 지원사업 및 공급 현황 79 1. 연장보육 전담교사 지원내용과 공급 추이 및 특성 81 2. 보조교사 지원내용과 공급 추이 및 특성 89 3. 대체교사 지원내용과 공급 추이 및 특성 100 4. 지방정부의 인력배치 개선 관련 특수시책 114 5. 소결 118 Ⅳ. 어린이집 연장반교사 운영 실태 및 개선요구 121 1. 연장반교사 근로 실태 및 개선요구 123 2. 연장반교사 운영 실태 및 개선요구 156 3. 사례분석: 연장반교사 지원기준 다양화 168 4. 소결 169 Ⅴ. 어린이집 보조교사 운영 실태 및 개선요구 173 1. 보조교사 근로 실태 및 개선요구 175 2. 보조교사 운영 실태 및 개선요구 209 3. 사례분석: 보조교사 지원방식 다양화 218 4. 소결 221 Ⅵ. 어린이집 대체교사 운영 실태 및 개선요구 225 1. 대체교사 근로 실태 및 개선요구 227 2. 대체교사 운영 실태 및 개선요구 247 3. 사례분석: 대체교사 지원방식 다양화 258 4. 소결 261 Ⅶ. 정책 제언 263 1. 종합 논의 265 2. 주요 방향 및 전략 275 3. 세부 과제 285 참고문헌 295 Abstract 301 부록 303 부록 1. 설문조사표 1: 어린이집 연장보육 담당교사용 304 부록 2. 설문조사표 2: 어린이집 보조교사용 318 부록 3. 설문조사표 3: 어린이집 대체교사용 330 부록 4. 설문조사표 4: 어린이집 원장용 339 부록 5. 심층면담 질문지 1: 어린이집 보육교사용 354 부록 6. 심층면담 질문지 2: 어린이집 기본반 담임교사용 366 부록 7. 사례조사 질문지_1차: 어린이집용 369 부록 8. 사례조사 질문지_2차: 어린이집용 379 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 육아정책연구소 | - |
dc.title | 어린이집 연장·보조·대체교사 운영 실태와 개선과제 | - |
dc.title.alternative | A Study on Operation and Improvement of Extended class teacher, Assistant teacher, Substitute teacher in daycare center | - |
dc.type | Report | - |
dc.citation.volume | 연구보고 2022-17 | - |
dc.citation.startPage | 1 | - |
dc.citation.endPage | 382 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 유해미. (2022-12-31). 어린이집 연장·보조·대체교사 운영 실태와 개선과제. 연구보고 2022-17, 1–382. | - |
dc.subject.keyword | assistant teachers | - |
dc.subject.keyword | substitute teachers | - |
dc.subject.keyword | extended class teacher | - |
dc.subject.keyword | quality of childcare services | - |
dc.subject.keyword | childcare service | - |
dc.type.local | 기본연구보고서 | - |
dc.type.other | Research Report | - |
dc.relation.projectName | 어린이집 연장·보조·대체교사 운영실태와 개선과제 | - |
dc.relation.projectCode | MR2208 | - |