영유아가 존중받으며 보육 받을 수 있고 부모가 안심하고 맡길 수 있는 안심보육 환경이 되기 위해서는 실제 어린이집에서 영유아를 보육하고 있는 보육교사의 역할이 가장 중요하다. 특히, 최근 어린이집 아동학대 사건 발생 이후로 보육교사의 인성 강화 및 아동인권을 존중하는 보육에 대한 이슈가 더욱 제기되었다. 이러한 사회적인 요구에 부응하기 위하여 본 연구에서는 보육교사가 안심보육을 제공하는 데 필요한 전문적 자질 향상을 도울 수 있는 방안으로 인성교육 프로그램을 개발하였다. 또한 보육교사가 존중받는 분위기에서 영유아에 대한 안심보육 제공자로서의 역할을 잘 감당할 수 있도록 사회적 지원 방안을 모색하여 제안하였다. 보육교사가 안심보육을 제공하기 위해서는 보육교사로서의 전문적인 자질과 능력 함양이 요구된다. 즉, 영유아 존중의 보육 능력, 자신의 심리 및 정서를 관리할 수 있는 능력, 어린이집에서 대면하게 되는 다양한 관계를 잘 대처해 나갈 수 있는 능력 등이 요구된다. 이에 본 연구에서는 이러한 보육교사의 전문적 자질을 함양시킬 수 있는 보육교사 인성교육 프로그램을 개발하였다. 또한, 이러한 보육교사 인성교육 프로그램이 효과적으로 적용되기 위한 방안들을 제안하였다. 예를 들면, 지역 거점 대학 교수 등의 전문가 풀을 활용하여 보수교육과 연계된 워크숍 형태의 프로그램을 진행할 수 있는 방안 등을 제안하였다. 또한 이러한 보육교사 인성교육을 확산시키기 위한 방안으로 교사 양성교육에서의 교사 인성교육 강화 방안, 어린이집 평가인증 지표에 교직원 인성‧소양 역량 강화 항목을 구성하는 방안, 보육교사 인성교육 인증제를 통한 인센티브 제공 방안 등을 제안하였다. 한편, 보육교사 윤리강령 확산 및 보급을 통하여서 안심보육 환경 조성에 기여하는 방안도 제안하였다. 안심보육 환경 조성을 위한 사회적 지원 방안으로 보육교사의 업무 부담을 경감시켜 줄 수 있는 방안, 교사 처우 개선 등과 같은 교사 복지 측면, 보육교사가 전문가로 인식되고 대접받을 수 있는 사회적 인식 전환 방안 등을 제안하였다. 예를 들면, 보조교사 및 대체교사 지원, 교사를 위한 시간 및 공간 마련, 근무시간 준수 및 적절한 보상 제공, 상담교사 지원 및 내실화 방안 등을 제안하였다. 더 나아가, 영유아 개인에 대한 존중 및 차이에 대한 존중 분위기가 보육환경에서 뿐 아니라 사회 전반적으로 확산되어 자연스럽게 정착될 수 있도록 교사를 신뢰하는 사회적 분위기 조성, 인간 존중 인식 확산 방안 등을 제안하였다.
In order to ensure safe environment where children are cared with due respect, the role of childcare teacher is the most important, the most responsible one in providing such environment. Particularly, following the recent reports on child abuse cases, the importance of children’s rights and the need for reinforcement of child care teacher’s moral is being highlighted. As a response to these emerging societal needs, this research has developed an educational program that cultivates professional qualities and morals, which are crucial in providing quality child care, in childcare teachers. Also, this research has made a proposal on ways to support child care teachers to bear his/her role in providing safe and quality child care service at a societal level by providing circumstances where teachers are given due respect. In order to provide child care of high quality, professional qualities and competence are required of teachers. To be specific, childcare teachers are asked to equip themselves with keen awareness of children’s rights, ability to control one’s emotional changes, and capacity to deal with various relationships at daycare centers. Therefore, this research has designed an educational program for childcare teachers to promote such qualities in childcare teachers. Also, it suggested methods to deliver this program most effectively. For example, it proposed to run a program in a workshop format by utilizing pool of professionals at local key universities and integrating with supplementary education. Also, as a way to promote this educational program widely, this research presented measures to reinforce humanistic education in teacher’s education, a plan to include items measuring teachers’ morale in daycare center evaluation index, and a proposal of providing incentives to teachers by adopting license for humanistic education. At a national level, it suggested to adopt and announce resolution on childcare teacher ethics to contribute to creating environment for safe childcare. At a societal level, it proposed to reduce task duty of childcare teachers and to improve treatment of teachers to promote welfare of teachers, and to better social perception on childcare teachers. For instance, these measures include providing substitute or supplementary teachers, arranging time and spaces for teachers, guaranteeing appropriate rewards, limiting overtime work, and offering counseling service with a professional. Furthermore, it is important to create atmosphere of respecting human rights of both teachers and children and trusting childcare teachers with due respect at a societal level so that such respect can be firmly established not only in child care facilities but also in overall society.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구 내용 2 3. 연구 방법 3 4. 연구 범위 및 용어 정의 8 Ⅱ. 연구 배경 10 1. 안심보육 관련 정책 및 법제 10 2. 선행연구 14 3. 해외사례 23 4. 소결 35 Ⅲ. 안심보육에 대한 부모의 인식 및 요구 37 1. 안심보육에 대한 인식 37 2. 안심보육 실현을 위한 노력 41 3. 안심보육을 위한 보육교사 지원 요구 44 4. 소결 45 Ⅳ. 안심보육에 대한 교사의 인식 및 요구 47 1. 안심보육에 대한 인식 47 2. 안심보육 실현을 위한 노력 61 3. 안심보육을 위한 보육교사 지원 요구 86 4. 소결 113 Ⅴ. 안심보육 환경 조성을 위한 지원 방안 115 1. 안심보육 환경 조성 지원 방향 115 2. 안심보육 환경 조성 지원 방안 117 Ⅵ. 보육교사 인성교육 프로그램 개발 130 1. 보육교사 인성교육 프로그램 개발 과정 130 2. 보육교사 인성교육 프로그램 구성 체계 138 3. 보육교사 인성교육 프로그램 운영 방법 139 [실제편] Ⅰ. 영유아 존중 (영유아를 존중하는 보육교사) 145 1. 개요 145 2. 실제 147 가. 영유아 존중의 의미와 경험 147 나. 영아 존중 보육 165 다. 유아 존중 보육 189 라. 행동‧발달 문제를 가진 영유아 존중 보육 204 Ⅱ. 자기관리 227 1. 개요 227 2. 실제 228 가. 부정적 정서 조절하기 228 나. 자기존중감 키우기 250 다. 직무커리어 발전시키기 272 Ⅲ. 대인관계 292 1. 개요 292 2. 실제 292 가. 관계 속에서 성장하기 292 나. 부모와 긍정적인 관계 형성하기 1 303 다. 부모와 긍정적인 관계 형성하기 2 313 라. 교직원들과 긍정적인 관계 형성하기 333 참고문헌 348 부록 355 부록 1. 부모 대상 심층면담 질문지 357 부록 2. 부모 대상 질문지 358 부록 3. 교사 대상 심층면담 질문지 363 부록 4. 교사 대상 질문지 365 부록 5. 교사 설문 조사 추가 결과표 373