본 연구는 말더듬의 환경적 요인과 관련된 어머니 특성, 아동의 전반적인 발달 수준, 말더듬의 정도 및 말더듬 태도의 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 초등학생 말더듬 아동 3명을 대상으로 1) 어머니 성격 평가(MMPI), 2) 아동 지능검사(WISCIII), 3) 말더듬검사(P-FA)를 실시하였다. 결과, 말더듬 아동의 어머니는 일반인의 프로파일을 보이는 것으로 평가되었으며, 말더듬 아동 역시 또래와 비슷한 수준의 발달을 보이는 것으로 나타났다. 그러나 말더듬 평가에서는 모두 중간이상의 심각도를 보이고 있으며 이러한 양상이 가정 및 학교생활에서 부정적 요인으로 작용하고 있는 것으로 평가되었다. 선행연구결과를 토대로 말더듬 아동 및 그들의 부모는 일반 아동 및 부모와 다르지 않으며, 중재 및 서비스 제공과 관련된 사회, 임상 현장 및 정책적 요구에 대해 논의한다.
The purpose of this study was to determine the effects of maternal characteristics on stuttering, general development of children who stutter and their behaviors. Participants were 3 children(1 male and 2 female) who stutter and their mothers. To collect the data, Minnesota Multiphasic Personality Inventory(MMPI) was administered to mothers, Wechsler Intelligence Scale for Children(WISC) III to children. In addition, children's stuttering was assessed with Paradise-Fluency Assessment(P-FA). The results of MMPI and WISC III showed that the mothers’ profiles were not different from ordinary ones, and the children had similar development level with their peers. The scores of P-FA, however, were very serious, which were thought to have negative effects on their home and school lives. The results indicate that stuttering children and their mothers are not different from normal ones. Though it is clear that they need special care in social and clinical context.
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요 약 I. 서론 Ⅱ. 말더듬 아동의 특성 Ⅲ. 말더듬 아동 및 부모 평가 Ⅳ. 논의 V. 결론 및 제언 참고문헌 ABSTRACT