본 연구는 '보육인력의 전문성 제고를 위한 표준교과개요개발' 중 건강∙영양 및 안전영역의 교과목 개요 개발과 관련하여 이 영역의 교과목 개발 원칙 및 방향, 개발 과정, 교과목의 목표 및 내용을 살펴보았고 문제점과 향후 연구를 위한 제언을 하였다. 본 연구결과는 2급 보육교사를 양성하는 2, 3, 4년제 전문대학 및 대학에서 다루어지는 건강∙영양 및 안전 영역 교육 내용의 표준화의 기초가 되고 예비 보육교사의 건강∙영양 및 안전과 관련한 이론적 지식과 실천 능력을 함양하여 보육교사의 전문성을 제고하는데 기여할 것이다.
The purpose of this study was to examine the contents of curriculum for child care teacher's lience in the subjects of Child Health Education, Child Nursing, Child Safety Management, Child Nutrition, and Mental Health and develop curriculum. The ultimate goal of this study is to maintain or improve the qualities of pre-education for child care teacher's licence. To do it, we collected 2, 3, 4 year universities' syllabi in the area of health, nutrition, and safety and textbooks listed in the syllabi and analyzed them throughly. Based on the results, we developed a standard curriculum for 5 subjects. Some problems and suggested were discussed for curriculum of the area of health, nutrition, and safety.
Table Of Contents
요 약 I. 들어가는 말 Ⅱ.「건강∙영양 및 안전」영역의 표준교과개요 개발 원칙 및 방향 Ⅲ.「건강∙영양 및 안전」영역의 표준교과개요 개발 과정 Ⅳ.「건강∙영양 및 안전」영역의 교과목의 표준교과개요 V. 나가기 참고문헌 ABSTRACT