장애유아 의무교육 시행 보육시설에 대한 통합 교육 컨설팅 효과 연구

Metadata Downloads
Title
장애유아 의무교육 시행 보육시설에 대한 통합 교육 컨설팅 효과 연구
Alternative Title
Effects of the Inclusive Education Consultation to Child Care and Education Centers Implementing the Compulsory Education for Preschooler with Special Needs
Author(s)
조윤경
Keyword
통합 컨설팅(자문)장애아보육지원센터순회지원교사장애전담교사통합프로그램평가 체크리스트inclusive education consultationSupport Center for Inclusive Child-Care and Educationitinerant consultant teachersteachers for children with special needsinclusive program checklist
Issued Date
2011-06-30
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2831
Abstract
2010년부터 ‘장애아 등에 대한 특수교육법(2007)’에 의거하여 만 3-5세를 대상으로 의무교육이 시행되고 있고, 이에 따라 모든 보육시설은 장애유아를 받아들일 준비를 해야 하는 상황이다. 따라서 본 연구에서는 의무교육 시행기관인 보육시설에서 장애유아 의무교육을 시행하기 위해서 갖추어야 하는 지식적인 내용(콘텐츠)과 교육 활동의 진행 과정(운영 절차) 등을 포괄적으로 담은 통합 프로그램 운영 매뉴얼에 따라, 통합을 시작하는 보육시설에 장애전문 지역사회기관인 장애인복지관 내 장애아(통합)보육지원센터를 매개로 하여 약 11개월 간 통합보육 컨설팅을 시행하였다. 그 효과를 49개학급을 지원한 10명의 순회지원교사와 49명의 장애전담교사의 ‘통합 프로그램 평가 척도’를 통한 사전-사후 평가 비교로 검증하였다. 검증 결과 통합 컨설팅 시행 사전과 사후 평가 결과는 유의한 차이를 나타냈고, 보육시설에 대한 장애유아 통합 컨설팅은 효과적임을 입증했다. 그러나 순회지원교사 집단 내에서의 사전-사후 평가는 유의한 차이가 있었으나, 장애전담교사 집단 내에서는 유의한 차이가 없었다. 이는 장애전담교사가 사전 자기 평가 측정에서 높은 평정을 한데서 기인한다. 그리고 사전 평가에서는 순회지원교사가 장애전담교사 집단에 비해 유의하게 낮게 평정했으나, 사후 평가에서는 두 집단 간에 유의한 차이가 없었다. 이러한결과를 바탕으로 통합 컨설팅을 양적∙질적 시행을 강화하기 위한 다양한 방안이 논의되었다.
All child care and education centers should accept the handicapped children, due to the compulsory education for 3-5 year old preschoolers with special needs. This research is to provide the child care and education centers implementing the compulsory education with the consultation of the comprehensive contents and procedures to inclusive education manual, and to prove the effects of consultation. For these purposes, the pre tests and post tests of 'the inclusive program checklist' were carried out by self-evaluation of 49 teachers for children with special needs and observational evaluation of 10 itinerant consultant teachers participated in “Support Center for Inclusive Child-Care and Education” in community centers for the handicapped. According to comparison, the pre tests and post tests of 'the inclusive program checklist' showed the significantly difference, and demonstrated the effects of consultation for inclusive education. The pre tests and post tests showed the difference in itinerant consultant teachers group, but no difference in teachers for children with special needs group. This was caused by high ratings of teachers for children with special needs group in pre tests. Based on the results, further suggestions to enforcing the inclusive education consultation were discussed.
Table Of Contents
요 약
I. 연구의 필요성 및 목적
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 결론 및 논의
참고문헌
ABSTRACT 
Appears in Collections:
정기간행물 > 1. 육아정책연구
파일 목록
PR0513.pdf Download

qrcode

twitter facebook

Items in OAK are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE