초등학교 저학년 아동 방과후 프로그램 이용 및 비용 분석

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Title
초등학교 저학년 아동 방과후 프로그램 이용 및 비용 분석
Alternative Title
An Analysis of After-school Service and its Cost for the Lower Graders of Elementary Schools
Author(s)
김진경
Keyword
방과 후 프로그램시간제 기관특기교육 학원개별∙그룹교육지도가구총소득after-school servicetalent programstutoringhousehold income
Issued Date
2011-12-31
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2841
Abstract
본 연구는 2009년도 전국보육실태 조사결과를 근거로 초등학교 저학년 아동의 방과후 보육 현황에 대해 심층적으로 분석하였다. 분석대상 자료는 전국을 대상으로 표본추출한 250개 표본조사구 15,000가구 중에서 영유아가 있는 2,459가구 중 초등학교 저학년(1, 2, 3학년) 아동이 있는 경우, 1775명의 저학년 아동 개별조사 자료결과였다. 첫째, 가구 내 가구원수가 많은 경우 방과 후 프로그램을 미이용하는 경우가 많았고 이용하는 시간제 특기교육 학원 수, 이용비용이 모두 적게 나타났다. 반면, 아동수가 적으면 예체능 지도 및 교과목 과외 지도. 학습지 지도 비용이 높았다. 둘째, 아동의 연
령과 출생순위가 유의한 변수로 확인되었다. 출생순위가 이를수록 방과 후 학원이용이 많았으며 이용하는 시간제 프로그램 수, 비용이 모두 높았다. 셋째, 가구총소득이 높을수록, 가구소득 대비 총비용비율이 낮을수록, 주택이 자가일수록 학원을 이용하는 경향이 높았는데, 이는 고소득층 가구가 학원을 더 많이 이용하는 것으로 분석된다. 넷째, 어머니의 학력수준이 높을수록 방과 후 학원을 이용하거나 더 많은 수의 프로그램에 참여하였으며 지불하는 이용비용도 높았던 반면, 어머니의 학력수준이 낮을수록 학교나 학원을 이용하지 않는 미이용률이 높았다. 이 연구에서 가구내 아동수, 출생순위, 연령, 가구소득, 어머니의 학력수준 등 가구별 특성이 초등학교 저학년 아동의 방과후 프로그램 선택에 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
The current study is an in-depth analysis based on the surveys conducted in 2009 of after-school childcare of the lower graders of elementary schools. 2,459 households out of the 15,000 from the 250 sample districts have children and 1,775 lower graders(first, second and third graders) are under investigation. Our findings can be summarized as in the following. First, we found that the size of families exerts a significant effect on the cost of after-school education and care. Families with more members are more likely not to use after-school service. They also reported fewer talent programs and less cost. Smaller-sized families, in contrast, showed higher numbers in PE and art/music classes, tutoring and home-school materials. Second, the age of children and birth order turned out to be a significant factor. Children with a higher birth order take more private classes outside school and thus should account for higher cost of after-school service. Third, we also found, as expected, that families with higher income make more use of private educational institutes: those who report higher income and lower ratio of after-school cost against total income, and the homeowners pay higher cost for after-school service. Fourth, mothers' level of educational background also play a significant
role. The mothers with higher academic level tended to utilize more after-school service in private educational institutes and, consequently, to pay higher cost for the programs.
Table Of Contents
요 약
I. 문제제기
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 결론 및 논의
참고문헌
ABSTRACT 
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정기간행물 > 1. 육아정책연구
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