조선족영유아교육은 비단 개인의 성장, 발달, 및 인적자원개발의 측면에서뿐만 아니라 중국경내 소수민족으로서의 민족공동체의 발전과 민족정체성의 유지차원에서도 그 중요성과 당위성이 부각된다. 이에 본고에서는 조선족유치원교육의 질적 수준향상의 중임을 맡을 유치원예비교사양성의 실태를 분석하였다. 1980년대 초에 설립된 연변제1사범학교(지금의 연변대학 사범분원)의 유아사범전업은 많은 유치원교사를 양성하여 조선족유아교육에 상당한 공헌을 하였다. 그러나 중국경제의 급성장과 국력신장에 따른 민중들의 교육수요의 증대와 고중교육의 보급 및 대학교육의 대중화에 따른 교육기회의 확대 등 원인으로 조선족유아사범교육은 여러 가지로 위기를 맞고 있는데, 주로는 ‘3+2’의 사범교육체제상의 문제점, 지망생의 고갈, 교과과정의 불합리성 등 문제들이 노출되고 있다. 이러한 실태분석을 토대로 본 연구는 유아교육, 유아사범교육에 대한 인식전환, 유아사범교육전문성의 제고, 유아사범교육체제개혁, 교과과정개혁등의 정책마련을 제안하였다.
The early childhood education of Korean Chinese is important and appropriate not only for the personal growth and the human resource development, but also for the maintenance of national community and national identity of the minority nationalities within the borders of China. This paper tries to analyze the situation of the prep kindergartens who take on the important tasks of improving the qualitative level of Korean Chinese early childhood education. Since the early 1980s, Infant Teachers Major in Yanbian First Normal School (present the Normal Branch College of Yanbian University) has been training a great deal of kindergartens and making a decisive contribution to the cause of infant normal education. However, with the increasing of China’s economic development and national strength, the needs of mass education has been expanding, secondary education has become universal, college education has popularized, which have caused the crises for the early childhood education such as the problem of ‘3+2’ teacher education system, the exhaustion of the students source, the improper of teaching process. Through the analysis of the above-situation, this study urges policy scenarios to change ideas about the early childhood education, uplift the degree of its specialization and reform its system and its teaching process.
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요 약 I. 문제의 제기 Ⅱ. 조선족유치원교사양성기관 및 양성교육의 현황과 문제점 Ⅲ. 정책제언 참고문헌 ABSTRACT