어린이집 자유놀이의 제한 규칙 운영 실태와 교사의 인식

DC Field Value Language
dc.contributor.author 원계선 -
dc.contributor.author 박서연 -
dc.contributor.author 장수지 -
dc.contributor.author 정유나 -
dc.contributor.author 윤미영 -
dc.contributor.author 이지연 -
dc.contributor.author 이하나 -
dc.contributor.author 한아녕 -
dc.date.accessioned 2020-06-18T08:11:09Z -
dc.date.available 2020-06-18T08:11:09Z -
dc.date.issued 2013-12-31 -
dc.identifier.uri https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2865 -
dc.description.abstract 본 연구는 어린이집의 자유놀이 운영에 도움이 될 수 있는 기초정보를 제공할 것을 목적으로 자유놀이 시간의 제한 설정 측면에서 어린이집의 운영 실태와 이에 대한 교사들의 인식이 어떠한가를 연구하였다. 연구결과 유아교사들은 첫째, 인원수와 공간에 대한 제한을 가장 많이 하는 것으로 나타났고, 시간에 대한 제한이 가장 낮았다. 둘째, 교사 변인에 따른 제한 규칙의 운영에는 차이가 없었으나, 학급유아의 연령에 따른 차이는 1세와 4세 간에 유의하게 나타났다. 셋째, 연구 대상 교사 대부분은 자유놀이 운영 시 제한규칙이 필요한 것으로 인식하고 있었다. 교사들은 다양한 영역에서 유아들이 놀이할 수 있도록 놀이시간에 대한 제한을 두어야 한다고 인식하고 있었으며, 놀잇감 다툼을 예방하기 위해 인원수 제한이 필요하다고 인식하였고, 흥미영역별로 구분 배치된 놀잇감 고유의 교육 목표가 손상되지 않도록 놀이공간에 대한 제한이 필요하다고 인식하였다. 마지막으로 연구결과에 기초하여 교사들의 제한 규칙 운영 및 인식의 타당성을 살펴보았고, 자유놀이의 본질적 의미 회복과 유아의 자유놀이 권리를 논의하였다. -
dc.description.abstract The free choice activities are very important to facilitate children's development in early childhood education. This study was conducted for finding basic information to manage free choice activities. Researchers tried to find how a teacher apply and perceive the limitation rules in the free choice activities. The results of this study were as follows. First, the teachers mostly limited the number of players in a same center at one time and the place of play. The limitation on the length of play time are followed. Second, there are no differences according to variables of teachers. But there is difference between 1 and 4 age groups. Third, the most of subjects perceived the necessity of limitation rules for managing free choice activity time. They perceived that time limitation was needed for children to play in various centers, players number limitation was needed for preventing children's conflict and place limitation was needed for accomplishing educational purpose of each center. Lastly, justifications of their perception and practices, recovery of the original meaning of free choice activity time and the rights to play of children were further discussed based on the results of this study. -
dc.description.tableofcontents 요 약 I. 서론 Ⅱ. 연구방법 Ⅲ. 연구결과 Ⅳ. 결론 및 논의 참고문헌 ABSTRACT  -
dc.language kor -
dc.publisher 육아정책연구소 -
dc.title 어린이집 자유놀이의 제한 규칙 운영 실태와 교사의 인식 -
dc.title.alternative The Perception of Teachers and Application of Their Limitation Rules on Free Choice Activities at a Classroom -
dc.type Periodical -
dc.citation.title 육아정책연구 -
dc.citation.volume 7권 2호 -
dc.citation.startPage 46 -
dc.citation.endPage 62 -
dc.identifier.bibliographicCitation 원계선. (2013-12-31). 어린이집 자유놀이의 제한 규칙 운영 실태와 교사의 인식. 육아정책연구, 7권 2호 46-62. -
dc.subject.keyword 유아교육 -
dc.subject.keyword 자유 -
dc.subject.keyword 자유놀이 -
dc.subject.keyword 제한규칙early childhood eduction -
dc.subject.keyword freedom -
dc.subject.keyword free choice activities -
dc.subject.keyword limitation rules -
dc.type.local 육아정책연구 -
dc.type.other 정기간행물 -
Appears in Collections:
정기간행물 > 1. 육아정책연구
파일 목록
PR0723.pdf Download

qrcode

twitter facebook

Items in OAK are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE