본 연구는 최근 사회문제가 되고 있는 어린이집 아동학대와 관련하여 자녀를 어린이집에 보내는 어머니와 그들의 자녀를 맡고 있는 보육교사를 대상으로 이들이 어떠한 원인 인식과 정책적 요구를 가지고 있는지, 또한 양측의 원인 인식과 정책 요구도에 차이가 있는지 살펴보았다. 이를 위하여 서울, 경기 지역 어린이집에 내원 중인 자녀를 둔 어머니와 그 자녀를 담당하는 보육교사 164쌍을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 요인분석, 대응표본 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 보육교사가 인식하는 어린이집 아동학대의 발생 원인은 ‘보육교사의 자격 및 근무환경 요인’, ‘보육교사의 자질 및 태도 요인’, ‘시설장 및 운영 관련 요인’, ‘사회환경 요인’, ‘부모·자녀·공간 관련 요인’, ‘기관 및 부모와의 연계 요인’으로 구분되었다. 둘째, 어머니와 보육교사 양측 모두 ‘보육교사의 자격 및 근무환경 요인’을 어린이집 아동학대의 주원인으로 인식하였으며, 다음으로 어머니는 ‘시설장 및 운영 관련 요인’을, 그리고 교사는 ‘부모·자녀·공간 관련 요인’을 어린이집 아동학대의 발생 원인으로 인식하였다. 셋째, 어린이집 아동학대에 대한 대책 요구도는 어머니가 보육교사에 비하여 전반적으로 높게 나타났고, 양측 모두 높은 수준의 대책 요구도를 나타내며, 특히 ‘보육교사 처우개선’과 ‘보육교사의 자격관리 강화’에 대한 요구도가 높게 나타났다. 본 연구에서는 이상의 연구결과를 토대로 어린이집 아동학대 예방을 위한 정책적 시사점을 논의하였다.
The purpose of the present study is to investigate the perceptions of the causes of child abuse in daycare centers and policy needs among mothers of children who enrolled in daycare centers and their caregivers. The sample consisted of 164 mother-caregiver dyads from daycare centers located in Seoul and Gyeonggi-do. The major findings were as follows: First, the six perceived causes of child abuse in daycare centers were ‘working environment and licensing of caregivers’, ‘qualities and attitudes of caregivers’, ‘directors of daycare centers and administration’, ‘social environment’, ‘parent‧child‧space issues’, and ‘collaborative relationships among daycare center, institutions, and parents’. Second, both mothers and caregivers perceived ‘working environment and licensing of caregivers’ as the biggest causes of child abuse in daycare centers, followed by ‘directors of daycare centers and administration’ for mothers’ perceptions and ‘parent‧child‧space issues’ for caregivers’. Third, mothers showed higher levels of policy needs than caregivers for prevention and control of child abuse in daycare centers. Both called for policies to ‘improve treatments for caregivers’ and ‘strengthen licensing of caregivers’. The implications of the above results are discussed for preventing child abuse in daycare centers.
Table Of Contents
I. 서론 Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 Ⅲ. 연구방법 Ⅳ. 연구결과 Ⅴ. 논의 및 결론