본 연구는 유아교육을 전공하고 유아교사 경험이 있는 어머니들이 자녀를 낳아 기르는 동안 나타나는 특성을 알아보고, 이를 바탕으로 육아지원정책 수립을 위한 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 유아교육을 전공하고 영유아기 자녀를 둔 어머니 7명을 대상으로 심층면담을 진행하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육을 전공한 어머니들은 긍정적 기대감이 가득한 임신기를 보내는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교육을 전공한 어머니들은 배운 대로, 경험한 대로 실천하는 육아를 위해 애쓰는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교육을 전공한 어머니들은 사회관계 속 중심 리더로서 노력하는 모습을 보였다. 본 연구결과를 토대로 유아교육 전공자 어머니들에게 지역사회에 이바지할 수 있는 기회 제공, 육아 동영상 클립 제작 지원 및 공유를 통한 실질적 지식 공유, 유아교육 전공자 어머니 대상 맞춤형 부모교육 실시 등의 정책을 제안하였다.
This study aimed to identify the determinants of parental involvement and responsibility among fathers with young children. Family-friendliness at work had the most substantial effect on parental involvement, followed by the father’s income, spouse’s employment status, social support, self-control and the youngest child’s age. The father’s income had the most substantial effect on parental responsibility, followed by family-friendliness at work, spouse’s employment status, and social support. In this study, parenting was conceptualized as parental involvement and responsibility which were found to be two separate dimensions. It was found that family-friendliness at work was the most powerful determinant of parental involvement and responsibility. Therefore, practical policy measures should be devised to increase fathers’ parental responsibility and parental involvement.
Table Of Contents
요 약 I. 서론 Ⅱ. 연구방법 Ⅲ. 연구결과 Ⅳ. 논의 및 결론 Ⅴ. 정책적 제언 및 시사점 참고문헌 ABSTRACT