본 연구는 공립유치원의 조직풍토와 교사의 전문성 간의 관계를 살펴보고, 공립유치원을 단설유치원과 병설유치원으로 구분하여 조직유형에 따른 조직풍토가 교사의 전문성에 미치는 영향을 밝히는데 목적이 있다. 수도권 소재의 공립유치원 교사 228명을 대상으로 설문조사하였으며, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 공립유치원의 조직풍토와 교사의 전문성 간에 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 단설유치원의 조직풍토 중 동료관계와 원장지원은 교사 전문성에 정적 영향력을, 의사결정은 부적 영향력을 미치는 변인으로 나타났다. 셋째, 병설유치원의 조직풍토 중 전문성지원과 목표합의는 정적 영향력을, 원장지원은 부적 영향력을 미치는 변인으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 공립유치원의 조직유형에 따른 관리자 교육 및 교사 전문성 개발의 차별화된 정책적 지원이 필요함을 제시하였다.
This study aimed to investigate the relationship between the organizational climate of public kindergartens and teachers' professional competence. Further, it attempted to examine the organizational climate's influence on professional competence across two types of kindergartens; public detached kindergartens and public elementary school-affiliated kindergartens. A survey method was employed to collect data, from 228 teachers from public kindergartens located in a metropolitan area. The data were analyzed using multiple regression analysis. First, a significant and positive relationship was found between public kindergartens' organizational climate and teachers' professional competence. Second, among the sub-factors in the organizational climate of public detached kindergartens, collegiality and supervisor support were found to positively affect teachers' professional competence, while decision-making had a negative influence. Third, among the sub-factors in the organizational climate of public elementary school-affiliated kindergartens, opportunities for professional growth and goal consensus were found to positively affect teachers' professional competence, while supervisor support had a negative influence. Depending on the type of public kindergarten, a differentiated idea of policy is suggested to appropriately support managerial learning and teachers' professional development.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 Ⅱ. 연구방법 1. 연구대상 2. 연구도구 Ⅲ. 연구결과 1. 공립유치원의 조직풍토와 교사의 전문성 간의 관계 2. 공립유치원(단설, 병설)의 조직풍토가 교사의 전문성에 미치는 영향 Ⅳ. 논의 및 결론 Ⅴ. 정책적 제언 및 시사점 참고문헌 Abstract