본 연구는 2022년부터 2027년까지 5년간 유치원 교사 수요를 예측하였다. 이를 위하여 2022-2027 유치원 취원아 수를 예측한 후, 이를 토대로 OECD 기준 교사 대 유아 비율, 국내 교사 대 유아 비율, 학급당 유아 수에 따른 교사 수요를 예측하는 3개의 시나리오에 의해 분석하였다. 연구결과 취원아 수는 2022년 대비 2027년에 30%정도 감소될 것으로 예측되었으며, 2022년 대비 2027년 교사 수요는 OECD 기준 교사 대 유아 비율 적용 시 12,167명 감소, 17개 시도별 2021년 기준 교사 대 유아 비율 적용 시 12,462명 감소, 학급당 유아 수 적용 시 8,921명이 감소 될 것으로 예측되었다. 이러한 결과는 추후 유치원 설립인가, 유아교육 재정분배, 신규교사 수급 등을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다. 더불어 유치원 교사 수요 추계 관련 통계 데이터 확보, 교사 수요 감소에 따른 지원방안 등 정책제언을 하였다.
This study predicted the demand for kindergarten teachers for 5 years from 2022 to 2027. Accordingly, after estimating the number of children enrolled in kindergarten for 2022-2027, an analysis was conducted based on three scenario models that predict teacher demand according to the OECD standard teacher-to-child ratio, the domestic teacher-to-child ratio as of 2021, and the number of children per class as of 2021. First, the study predicted a 30% reduction in the number of children enrolled in 2027 compared to 2022. Second, compared to 2022, it is predicted that the demand for teachers will reduce by 12,162 when the OECD standard teacher-to-child ratio is applied, by 8,921 when the number of children per class is applied, and by 12,462 when the domestic teacher-to-child ratio is applied. These results can be used as basic data for the establishment and approval of kindergartens, financial distribution of early childhood education, and supply and demand for new teachers in the future. In addition, policy suggestions were presented on the need to secure statistical data such as the number of teachers per class, the proportion of special children, and support measures in response to a decrease in allocation of teachers.
Table Of Contents
요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법 1. 유치원 교사 수요 추계 방법 2. 예측을 위한 기초데이터
Ⅲ. 유치원 교사 수요 추계 결과 1. 유치원 교사 수요 추계 시나리오 2. 유치원 취원대상아 및 취원아 수 추계 결과 3. 유치원 교사 수요 추계 결과