영유아 교육·보육 효과성 제고를 위한 환경 조성 방안 -「교사 대 영유아 비율」의 적정 기준 마련 연구-
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 김은설 | - |
dc.contributor.author | 이재희 | - |
dc.contributor.author | 박은영 | - |
dc.contributor.author | 김정숙 | - |
dc.date.accessioned | 2019-11-05T08:38:04Z | - |
dc.date.available | 2019-11-05T08:38:04Z | - |
dc.date.issued | 2016-11-30 | - |
dc.identifier.uri | https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/794 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to explore the most appropriate ratio of teacher vs. children in a childcare and a kindergarten class. This issue is one of the core requirements for quality education and care. For this research, we studied on characteristics of reciprocal functioning in teacher-child relationship, current state of teacher-child ratio, and review of other countries’ criteria of adult-child ratio. Based on these results of study, we also suggested appropriate ratio of children vs. teachers and discussed about strategies for improving policies. The methods we employed in this study are to review literatures, to investigate 269 experts’ opinion, observation of reciprocal activity in classes(case studies), interview with teachers, and visiting sites and interviewing with providers in foreign countries such as Denmark and Scotland. In conclusion, we suggested four different ideas on adjusting current national criteria of teacher-child ratio based on the results from the various research methods: a) a new criteria of ratio in each age group, b) criteria of class size and additional personnels, c) a new approach to defining age groups, and d) the way to improving current national criteria. In addition, we calculated anticipated budget for each idea. | - |
dc.description.tableofcontents | Ⅰ. 서론 1. 연구의 필요성 및 목적 2. 연구내용 3. 연구방법 4. 연구의 범위 Ⅱ. 연구의 배경 1. 교육·보육의 질과 학급(반) 규모 2. 교사와 영유아 비율 현황 Ⅲ. 해외 사례 1. OECD 국가의 교사 대 영유아 비율 2. 교사 유형과 자격 기준 3. 교직원 대 영유아 비율의 국가별 기준 4. 심층 분석 Ⅰ: 덴마크 5. 심층분석 Ⅱ: 영국(스코틀랜드) 6. 시사점 Ⅳ. 전문가 의견 조사 분석 1. 유치원의 교사 대 아동 비율 기준 2. 어린이집의 교사 대 아동 비율 기준 Ⅴ. 유치원·어린이집 현장 관찰 사례 분석 1. 사례조사 개관 2. 어린이집 사례 조사 결과 3. 유치원 사례 조사 결과 4. 교사 의견 조사 결과 5. 시사점 Ⅵ. 정책 개발을 위한 제안 1. 교사 대 아동 비율의 새로운 접근 2. 제안별 예산 변동 추정 참고 문헌 Abstract 부록 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 육아정책연구소 | - |
dc.title | 영유아 교육·보육 효과성 제고를 위한 환경 조성 방안 -「교사 대 영유아 비율」의 적정 기준 마련 연구- | - |
dc.title.alternative | Strategies for improving the environment of ECEC: exploring the most appropriate ratio of teachers vs. children | - |
dc.type | Report | - |
dc.citation.volume | 연구보고 2016-12 | - |
dc.citation.startPage | 1 | - |
dc.citation.endPage | 204 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 김은설. (2016-11-30). 영유아 교육·보육 효과성 제고를 위한 환경 조성 방안 -「교사 대 영유아 비율」의 적정 기준 마련 연구-. 연구보고 2016-12 1-204. | - |
dc.type.local | 기본연구보고서 | - |
dc.type.other | 연구보고서 | - |
dc.relation.projectName | 영유아 교육·보육 효과성 제고를 위한 환경 조성 방안-「교사 대 영유아 비율」의 적정 기준 마련 연구 | - |
dc.relation.projectCode | MR1605 | - |