본 연구의 목적은 수면행동지도, 이유식과 식생활지도, 배변훈련 및 부정적인 사회정서적 행동 지도의 일상적 양육 시 부모가 영아기 자녀에 대해 가지는 기대감이 무엇인지 조사하는 것이다. 연구를 위하여 서울, 경기 지역의 생후 36개월까지의 영아를 양육하고 있는 108명의 부모를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지를 통해 수집된 자료는 통계처리를 위하여 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율을 산출하여 분석하였다. 연구결과 1)수면 지도 시 부모들이 기대하는 것은 주로 영아들의 숙면과 관련된 내용으로 적절한 기대감을 가지고 있었다. 2)이유 지도 시 부모들이 기대하는 것은 주로 다양한 맛을 경험하고 숟가락의 식사도구를 사용해 보기를 바라는 내용으로 적절한 기대감을 가지고 있었다. 3)식생활 지도 시 부모들이 기대하는 것은 주로 바른 자세와 식사예절과 관련된 내용으로, 영아의 식습관 발달 이해부족으로 인해 부적절한 기대감을 가지고 있었다. 4) 배변훈련 시 부모들이 기대하는 것은 되도록 짧은 시간동안 실수 없이 영아 스스로 배변훈련을 할 수 있기를 바라는 내용으로, 배변훈련에 대한 이해 부족으로 인해 부적절한 기대감을 가지고 있었다. 5) 부적절한 사회 정서적 행동지도 시 부모들이 주로 기대하는 것은 바람직하지 못한 행동이 소멸되거나 빨리 다른 건전한 행동으로 전이되기를 바라는 내용으로, 영아의 사회 정서적 행동 발달 이해부족으로 인해 부적절한 기대감을 가지고 있었다.
The purpose of this study is to investigate the parents' expectation of infant and toddler when they guide the behavior of sleeping, the eating habit, the weaning, the toilet learning and the negative social -emotional behaviors for infants and toddlers. For this purpose, this study conducted the questionnaire survey. 180 copies were sent out to parents, 108 copies recollected that were answered questions given exactly. SPSSWIN program has been taken over for analysis of the data, the frequency was applied for interpretation. The results of this study were as following. First, Most of the of parents expect that 'the infants and toddlers have a good sleep' to guide for the sleeping habit. Second Most of the parents expect that 'the infants and toddlers taste a variety of weaning foods' to guide for weaning. Third, Most of the parents expect that 'the infants and toddlers eat sitting up straight' to guide for eating habits. Forth, Most of the parents expect that 'the infants and toddlers can have a bowel movement by themselves in a short space time' for toilet learning. Fifth, Most of the parents expect that the infants and toddlers 'take a parent's advice when they explain the reasons', 'don't suck their finger', 'don't bite' and 'don't push and beat' to guide the negative social-emotional behaviors.
Table Of Contents
요 약 I. 서론 Ⅱ. 이론적 배경 Ⅲ. 연구방법 Ⅳ. 결과 및 해석 V. 논의 및 제언 참고문헌 ABSTRACT