표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동이 유아의 친사회적 행동과 자아존중감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Title
표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동이 유아의 친사회적 행동과 자아존중감에 미치는 영향
Alternative Title
The Impact of Emotional Intelligence Activities based on the Standard Childcare Curriculum on the Pro-social Behavior and Self-Esteem of Child
Author(s)
최은주안지령
Keyword
표준보육과정정서지능친사회적 행동자아존중감standard childcare curriculumemotional intelligencepro-social behaviorself-esteem
Issued Date
2013-06-30
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2858
Abstract
본 연구에서는 표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동을 실시 한 후 표준보육과 정에 기초한 정서지능 교육활동이 유아의 친사회적 행동과 자아존중감에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 경북 P시에 소재한 어린이집의 만 5세 유아 50명으로, 이를 대상으로 5주 동안 15개의 표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 첫째, 표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동 실시결과 실험집단 유아가 통제집단 유아보다 유의하게 높은 점수를 얻음으로써 표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동이 유아의 친사회적인 행동에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 둘째, 표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동이 유아의 자아존중감에 미치는 영향은 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있음으로써 표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동이 유아의 자아존중감에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 따라서 표준보육과정에 기초한 정서지능 교육활동이 유아의 친사회적 행동뿐만 아니라 자아존중감을 향상시키는데 영향력 있는 역할을 한다는 것을 알 수 있다.
The purpose of this study was to explore the impact of emotional intelligence activities based on the standard childcare curriculum to promote pro-social behavior and self-esteem of child.
The subjects of this study were fifty children aged five from P Daycare Center in Gyeongsangbuk-do. Fifteen emotional intelligence activities based on the standard childcare curriculum were conducted for five weeks. The results of this study are as follows: First, the study's findings reveal that the emotional intelligence activities based on the standard childcare curriculum have a positive impact on the pro-social behavior of child. Second, the impact of the emotional intelligence activities based on the standard childcare curriculum on the self-esteem of child have a statistically significant difference between the experimental group and the control group. Thus, the results show that the emotional intelligence activities have a positive effect on the self-esteem of children.
In sum, the emotional intelligence activities based on the standard childcare curriculum has an influential role in early childhood care and education settings.
Table Of Contents
요 약
I. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
ABSTRACT 
Appears in Collections:
정기간행물 > 1. 육아정책연구
파일 목록
PR0713.pdf Download

qrcode

twitter facebook

Items in OAK are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE