The Awareness of the Necessity of Child Sexual Violence Prevention Education and the Characteristics of Level of Implementation according to Mother’s Maternal Efficacy
본 연구는 유아자녀를 둔 어머니를 대상으로 인지적 및 정서적 양육효능감에 따른 집단별 성폭력예방교육의 필요성 인식 및 실행 수준의 특징을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 충청지역에 거주하고 있는 학부모 150명을 표집 하였으며, 어머니의 양육효능감 척도, 유아성폭력예방교육에 대한 필요성 인식 및 실행 수준을 묻는 문항을 사용하여 자료를 수집하였다. 통계분석에 따른 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 인지효능감 상위집단은 유아성폭력예방교육 실행 수준의 신체영역, 감정영역, 상황영역에서 인지효능감 하위집단보다 높은 점수로 나타나 하위집단에 비하여 성폭력 예방교육 실행수준이 높은 경향을 보였다. 둘째, 정서효능감 상위집단은 유아성폭력예방교육 필요성 인식의 신체영역, 감정영역에서 정서효능감 하위집단보다 높은 점수로 나타나 하위집단에 비하여 성폭력 예방교육 필요성 인식 수준이 높은 경향을 보였다. 논의를 통하여 연구결과가 갖는 의의 및 예방교육프로그램 개발에 시사점을 제시하였다.
The purpose of this research was to investigate the awareness of the necessity of child sexual violence prevention education and the characteristics of level of implementation according to congnitive and emotional maternal efficacy of mothers of children. For this research, 150 parents living in Chung heong-do were selected, and by using questions that ask mother’s maternal efficacy criterion, awareness of the necessity of child sexual violence prevention education, and level of implementation, data were collected. The core results based on statistical anlysis are as follows. First, group of high level of cognitive efficacy showed higher level of implementation of child sexual violence education in physical, emotional, and situational areas than group of lower level. Second, emotion efficacy level group showed high scores in physical and emotional areas in the awareness of child sexual violence prevention education. Through discussion, the interpretations of the results and implications applied to the development of violence prevention education program.
Table Of Contents
요 약 I. 서론 Ⅱ. 연구방법 Ⅲ. 연구 결과 및 해석 Ⅳ. 논의 및 결론 참고문헌 ABSTRACT