보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감, 직무스트레스가 전문성 인식에 미치는 영향

Metadata Downloads
Title
보육교사의 자아탄력성, 심리적 안녕감, 직무스트레스가 전문성 인식에 미치는 영향
Alternative Title
The Influence of Ego-resilience, Psychological Well-being and Job Stress on Professional Recognition of Childcare Teachers
Author(s)
김리진홍연애
Keyword
보육교사전문성 인식자아탄력성심리적 안녕감직무스트레스childcare teachersprofessional recognitionjob stressego-resiliencepsychological well-being
Issued Date
2013-12-31
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2874
Abstract
본 연구의 목적은 보육교사를 대상으로 자아탄력성과 심리적 안녕감 및 직무스트레스가 전문성 인식에 미치는 영향을 알아봄으로써, 보육교사의 전문성 인식에 미치는 요인을 이해하고 보육의 질을 높이고자 한다. 연구대상은 서울과 대전의 어린이집에 근무하는 185명의 보육교사들이다. 자료 분석은 SPSS 19.0 프로그램을 이용하여 기술통계(빈도, 평균, 표준편차), 일원변량분석(ANOVA) 및 사후검증(Scheffé test), 내적합치도(Cronbach's α), 다중회귀분석(multiple regression)을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 전문성인식의 일반적인 경향을 살펴본 결과, 보육교사의 전문성 인식은 높은 편이었고, 보육교사의 보육경력이 7년 이상인 경우가 그 이하보다 보육교사 자신의 전문성이 더 높다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 전문성인식에 대해 자아탄력성과 심리적 안녕감 및 직무스트레스는 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 심리적 안녕감 중 환경통제력은 정적으로, 직무스트레스 중 유아․원장으로 인한 스트레스와 업무로 인한 스트레스는 부적으로, 보육교사의 전문성 인식 전체 변량의 56.4%를 설명하였다. 이는 보육교사가 환경통제력이 높고, 유아와 원장, 그리고 업무로 인한 스트레스가 낮을수록 전문성인식에 영향을 미친다는 것을 의미한다. 본 연구결과는 보육의 질을 높이기 위해서 보육교사의 전문성 신장을 위한 다양한 교사교육프로그램 개발에 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
This study examined the influence of ego-resilience, psychological well-being and job stress on professional recognition of childcare teachers. The participants were 185 childcare teachers in Seoul and Daejeon Metropolitan City. The research instruments were Professional Recognition by Bak and Cho(2004), Ego-Resilience by Park(1997), Psychological well-being by Kim(2008), and Job Stress by Ahn(2007). Collected data were analysed by descriptive statistics(frequency, percentile rank, mean, & standard deviation) and multiple regression, and Cronbach's α for reliability by SPSS 19.0 PC program. The results were as follows: First, Childcare teachers' professional recognition was higher than average. The professional recognition level according to length of teaching experience had significant difference on childcare teachers with 7-year (or more) teaching experience.
Second, Childcare teachers' perceived ego-resilience, psychological well-being and job stress had significant influences on childcare teachers' professional recognition. Environmental mastery among sub-factors of childcare teachers' perceived psychological well-being and child, chief and work among sub-factors of childcare teachers' perceived job stress explained 56.4% of variance in childcare teachers' professional recognition.
These results provide information for improving professional recognition in childcare teacher and suggest the basis of an education program for childcare teacher.
Table Of Contents
요 약
I. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
ABSTRACT 
Appears in Collections:
정기간행물 > 1. 육아정책연구
파일 목록
PR072W.pdf Download

qrcode

twitter facebook

Items in OAK are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE