본 연구는 제 1차 유치원 교육과정부터 현재 시행 중인 3-5세 연령별 누리과정에 이르기까지 국가수준 유치원 교육과정에서 ‘놀이’가 어떤 의미로 제시되고 있는지를 고찰하는 연구이다. 텍스트 연결망 분석을 통해 교육과정 원문을 분석하였으며 연구 결과, 국가수준 유치원 교육과정에서 놀이를 가장 많이 설명한 단어는 ‘활동’으로 나타났다. 이는 이론적으로 놀이가 발달, 학습, 흥미 등의 키워드와 긴밀히 연결된 것과는 차이가 있는 것이다. 각 차시별로 구분하여 보면 제 1차 유치원교육과정에서는 '건강', '극놀이', '규칙', 제 2차에서는 '학습', '활동', 제 3차에서는 '창의력', 제 4차에서는 '발달', '활동'이 주요하게 '놀이'를 설명하고 있었다. 제 5차에서는 '활동', '기구', '놀잇감', 제 6차에서는 '활동', '극놀이', '유아', 2007 개정 유치원교육과정에서는 '활동', '유아', 3-5세 연령별 누리과정에서는 '표현', '경험', '극놀이'가 놀이를 설명하는 가장 중요한 단어로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 추후 교육과정 개정 시 활동 목록의 나열이 아닌 교사들에게 놀이를 교육과정에 통합시키기 위한 원리 및 전략을 중심으로 구체적인 지침을 제공해야 한다는 점을 시사받을 수 있었다.
This study aims to find a changing process of national kindergarten curriculum, which is based on teacher’s literacy, focusing on ‘play’. The text network analysis is used to find out historical consideration on how ‘play’ is considered in the curriculum from the 1st national kindergarten curriculum to current Nuri curriculum. The findings of the study are as follows. First, the most important word appeared with ‘play’ in the national kindergarten curriculum was ‘activity’. It is different from the previous meaning of play in kindergarten curriculum, which was closely connected with keywords such as development, learning, or interest. The Study found that important words that explain ‘paly’ were ‘health’, ‘dramatic play’, and ‘regulation’ in the 1st national kindergarten curriculum; ‘learning’ and ‘activity’ in the 2nd curriculum; ‘creativity’ in the 3rd curriculum; and ‘development’ and ‘activity’ in the 4th curriculum. Also, words such as ‘activity’, ‘instrument’ and ‘play materials’ in the 5th curriculum; ‘activity’, ‘dramatic play’, and ‘children’ in the 6th curriculum; ‘activity’ and ‘children’ in the revised curriculum of 2007; and ‘expression’, ‘experience’, and ‘dramatic play’ in current Nuri curriculum turned out to be the most significant words that describe play. The implication of this study is that it is important to provide teachers with trainings to integrate play into kindergarten curriculum based on principles and strategies, rather than a list of activities.
Table Of Contents
요 약 I. 서론 Ⅱ. 연구방법 Ⅲ. 연구결과 Ⅳ. 논의 및 결론 참고문헌 ABSTRACT