만 4세 유아의 미디어 이용과 ADHD관련문제에 관한 연구

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Title
만 4세 유아의 미디어 이용과 ADHD관련문제에 관한 연구
Alternative Title
Four-Year-Old Children’s Electronic Screen Media Use and ADHD-Related Behaviors
Author(s)
김윤희신은수이선명
Keyword
만 4세 유아미디어 이용ADHD관련문제4-year-oldselectronic media useADHD-related behaviors
Issued Date
2016-06-30
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2926
Abstract
영유아기 미디어의 과도한 이용에 따른 부작용에 대한 인식이 높아지고 있다. 영유아기 미디어 과 이용은 낮은 자기조절능력, 주의집중문제, 공격성 등과 관계가 있으며, 이후 전 생애에 걸친 미디어 이용습관에도 영향을 미치게 된다. 만 4세는 영아기를 지나 지각, 정서, 행동의 의식적 자기조절 능력인 실행기능이 급속하게 성장하는 고유한 시기이다. 이에 본 연구에서는 한국아동패널 2012년 자료분석을 통해 만 4세 유아 1,694명의 미디어 이용현황에 대해 알아보고, 2012년도 신규로 도입된 K-CBCL 검사자료를 활용하여 유아의 미디어 이용과 ADHD관련문제(ADHD-related behaviors)에 대해 살펴보고자 하였다. 통계분석방법으로는 t-검증, 편상관관계분석, 공변량분석(ANCOVA)등을 활용하였다.
분석결과, 만 4세 유아의 TV/비디오 이용시간은 약 1시간 22분이었으며, 인터넷/게임 이용시간은 14분인 것으로 나타났다. 유아의 미디어 이용시간은 ADHD관련문제 가운데 주의집중문제 및 DSM-ADHD 점수와 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 주의집중문제 및 DSM-ADHD 점수는 미디어 이용시간에 따라 유의한 차이를 보였는데, 이러한 차이는 공변인의 영향을 교정한 후에도 유의미 하였다. 향후 영유아기 미디어 과 이용과 관련문제 간의 상호교류적 영향에 관한 지속적인 논의와 검증이 요구된다.
Early extensive TV exposure has been considered a potential risk factor for developing ADHD-related behaviors (i.e., attentional problems, hyperactivity, and impulsivity). However, less is known about the association between Korean preschool children’s use of electronic screen media and ADHD-related behaviors. The purpose of this study was to test the hypothesis that the time spent on the screen media may be related to elevated ADHD-related behaviors. Participants were families(n=1703) from the 5th Panel Study of Korean Children(PSKC), a nationally representative study of Korea Children aged 4 years. In this cross-sectional study, outcome measures included children’s media use and the scores from parental ratings of Korean Child Behavior Checklist(K-CBCL). Major results indicated that children’s screen time were related to relatively higher levels of ADHD-related behaviors (attentional problems and DSM-ADHD) after controlling for demographic variables. In particular, children spending time for electronic media more than "2.5 hours" per day showed relatively higher levels of ADHD-related behaviors than those who reported "1 hour and/or 30 min". Although it is difficult to make inferences regarding causation and direction of effects due to the cross-sectional design of the current study, parents and educators may need to be aware of the potential impact of early excessive screen exposure on children’s neurobehavioral development.
Table Of Contents
I. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
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