Teachers' and Parents' Perceptions on Preparations and Supports for Entering Primary School as a Part of Articulation between Kindergarten and Primary School
본 연구의 목적은 입학준비 및 지원에 대한 유치원 및 초등학교 교사와 학부모의 인식을 살펴봄으로써 유・초 연계교육을 위한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 경기도와 인천시 공・사립 유치원 교사 및 부모와 초등학교 교사 및 부모 601명을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 수집된 자료는 기술통계, Chi-Square 검증, Fisher의 Exact 검증 및 사후검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연계의 필요성 및 연계정도, 유아교육과 초등교육의 차이점과 유·초 연계의 중요한 내용에서 통계적으로 의미 있는 차이가 나타났다. 둘째, 입학준비에서 가장 힘든 점에서 통계적으로 의미 있는 차이가 나타났다. 셋째, 연계교육 실시, 입학지원 담당기관, 초등학교의 입학지원 내용 및 유아교육기관의 입학지원 내용에서 통계적으로 의미 있는 차이가 나타났다.
The purpose of this study was to propose basic informations for the articulation education between kindergarten and primary school by examining teachers’ and parents' perceptions on preparations and supports for entering primary school. For this purpose, survey was conducted including 601 kindergarten teachers, primary school teachers, kindergarten parents and primary school parents located in Gyeonggi and Incheon provinces. The collected data was analyzed using descriptive statistics, Chi-Square test, Fisher' Exact test and post-hoc analysis. The results were as follows. First, the statistically significant differences appeared in the area of necessities of articulation, level of articulation, differences between early childhood education and primary education, and important contents for articulation. Second, the statistically significant differences in the difficulties on entering primary school revealed. Finally, there were significant differences in practice of articulation education between kindergarten and primary school, admission service, support contents of primary school and kindergarten for entering primary school.