초등학교 저학년 아동의 방과후 돌봄공백이 학교 학습활동적응에 미치는 영향

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Title
초등학교 저학년 아동의 방과후 돌봄공백이 학교 학습활동적응에 미치는 영향
Alternative Title
The Effects of After-school Self-care by Lower Elementary Students on Children’s Adaptation in Learning
Author(s)
임혜정
Keyword
초등학교 저학년 아동방과후 돌봄공백학교 학습활동적응패널 분석lower elementary studentsafter-school self-carechildren’s adaptation in learningpanel analysis
Issued Date
2017-12-31
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2967
Abstract
본 연구에서는 초등학교 저학년 아동의 방과후 돌봄공백이 학교 학습활동적응에 미치는 영향력을 분석하고자 하였다. 이를 위해 한국아동·청소년패널조사 초1패널 대상 아동 2,166명의 1차-3차 패널자료를 이용하여 합동, 집단 간, 고정효과, 임의효과 등과 같은 네 가지 추정량을 산출하였다. 그 결과 추정 방법에 따라 영향력의 크기는 다르지만 방과후 돌봄공백은 학습활동적응에 유의미한 부적 영향력을 보였다. 또한 학습활동적응에 대한 다른 영향요인들을 모두 통제한 모형에서도 방과후 돌봄공백의 부적 영향력은 유의미하게 나타났다. 이는 초등학교 저학년 아동의 학교 학습활동적응에 대해 방과후 돌봄공백이 심각한 위험요인이 될 수 있음을 보여준다. 단, 고정효과에서는 통제변수들에 의해 방과후 돌봄공백의 부적 영향력의 통계적 유의미성은 사라졌다. 이를 통해 각 아동의 저학년 시기 동안의 방과후 돌봄공백 상황 변화보다는 방과후 돌봄공백 자체가 아동의 학습활동적응에 더 큰 영향력을 가질 수 있음을 알 수 있었다. 이에 초등학교 저학년 시기 방과후 돌봄정책은 시기적 특성을 고려해 연계성이 강화돼야 하며, 교육적 맥락을 고려해 교육적으로 잘 설계된 돌봄서비스로 보완되어야 함을 제언하였다.
The purpose of this study is to analyze the effect of after-school self-care on the adaptation of lower elementary school children to learning. For this purpose, I used the first to third data of the elementary first graders’ panel of the Korean Children & Youth Panel Survey. Using the panel data of 2,166 children, four estimators such as pols, between effect, fixed effect, and random effect were calculated. The results were as follows. Although the magnitude of the influence varied according to the estimation method, the after –school care gap showed a significant negative influence on adaptation to learning. Furthermore, even in the model that controlled all other influential factors for adaptation of learning, negative influence of after - school care gap was significant. This suggests that after-school care gaps can be a serious risky factor for school-aged children's adaptation in school learning. In the fixed effect, however, the statistical significance of the negative influence of after-school self-care on adaption in learning was lost by the control variables. It was found that after - school care gap could have a greater influence on children 's adaptation to learning than the change in after - school care gap during the lower grades of each child Therefore, it is suggested that after - school care policies for lower elementary students should be strengthened in consideration of seasonal characteristics and should be complemented by well – designed care services considering the educational context.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
Ⅴ. 정책적 제언 및 시사점
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정기간행물 > 1. 육아정책연구
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