본 연구의 목적은 이야기할머니 활동이 유아의 노인에 대한 인식과 서번트 리더십에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 이를 위하여 서울시 G구에 위치한 어린이집 두 곳의 만 5세반에 재원 유아 40명을 각각 실험집단 20명, 비교집단 20명으로 나누어 구성하였다. 실험집단은 13주간 주 1회씩 이야기할머니 활동을 실시하였고, 비교집단은 이야기할머니 활동에서 활용한 동일한 그림자료를 언어영역에 비치하여 자유선택활동 시간에 유아들이 읽어볼 수 있도록 하였다. 연구 결과, 이야기할머니 활동을 통해 노인에 대한 인식 및 서번트 리더십이 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 이야기할머니 활동이 유아의 노인에 대한 인식 변화와 유아의 서번트 리더십 발달에 긍정적인 영향을 준 것으로 해석할 수 있다. 이러한 연구결과는 이야기할머니 활동의 교육적 가치를 재조명 해주며 향후 본 활동이 정책적으로 확대 적용될 필요성을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the effect of story mama activity on children's servant leadership and perception of the elderly. To do this, a total of 40 children aged five years from two day-care centers located in G district of Seoul were selected and divided equally into experimental group and control group. For the experimental group, story mama activity was performed once a week for 13 weeks. The results of this study, showed a statistically significant difference between the experimental group and the control group in the servant leadership and the perception of the elderly. Story mama activity positively influenced the development of young children's servant leadership and the perception of the elderly. The results of this study reaffirm the educational value of story mama activity and suggests the necessity to apply the activity early childhood education policy.