A Development of Standard Curriculum Outline for Improving the Childcare Teacher's Professionality - Centering Around the Field of 「Young Children Education」
본 연구는 영유아보육법 제 21조 제 2항(보육시설장 또는 보육교사 자격규정)에 제시된 보육교사 자격을 취득하기 위한 보육 관련 교과목 중 영유아교육 영역 교과목에 포함되어야 할 표준화된 교육 내용을 제안함으로써 전문성이 담보된 보육인력을 양성하는데 기여하고자 실시되었다. 본 연구결과는 보육자격관리사무국의 동일교과목 심의에 활용될 수 있다.
The purpose of this study is in order to contribute for improving the childcare teacher's professionality by suggesting a standardized curriculum contents. Specially, this study focus on the ⌜Young Children Education⌟ field which include 8 subjects required for childcare teacher certification presented on Educare law clause 21.2(Certification requirement of a chief and teachers of educare facilities). The result of the study can be useful for a same subjects deliberation of the Educare Qualification Institute.
Table Of Contents
요 약 I. 들어가는 말 Ⅱ.「영유아교육」영역의 표준교과개요 개발 원칙 및 방향 Ⅲ.「영유아교육」영역의 표준교과개요 개발 과정 Ⅳ.「영유아교육」영역 교과목의 표준교과 개요 V. 나가기 참고문헌 ABSTRACT