유치원교사의 근무여건 및 개선 방안

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Title
유치원교사의 근무여건 및 개선 방안
Alternative Title
Working Conditions of Kindergarten Teachers and Suggestions for Improvement
Author(s)
김은영조혜주
Keyword
유치원교사교사 근무여건교사 근무환경교사의 요구kindergarten teachersworking conditionswork environmentteachers’ needs.
Issued Date
2014-06-30
Publisher
육아정책연구소
URI
https://repo.kicce.re.kr/handle/2019.oak/2879
Abstract
본 연구의 목적은 유치원교사의 근무여건 및 복지실태와 개선방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 전국 유치원교사를 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 최종적으로 771명의 응답을 분석하였다. 연구 결과 유치원교사의 복지실태는 근무량은 많은 반면 복지 수준은 낮은 것으로 나타났다. 유치원교사의 주당 근무시간은 45.7시간으로 법정 근로시간보다 5.7시간 이상 긴 것으로 나타났으며, 전체 근로시간 중 교육준비에 사용하는 시간은 20% 정도였다. 월 주말 출근일은 1.4일이며, 토요일에 출근하는 경우가 많았다. 2012년 한 해 동안 휴가를 한 번도 사용하지 않은 비율은 19.1%였으며, 실제 연가 사용일수는 10.0일이었고, 휴가 시 대체인력이 지원된 경우는 51.7%였다. 유치원에 교사용 공간이 있는 경우는 58.3%였으며, 독립된 교사실이 있는 경우는 51.5%, 독립된 자리가 있는 경우는 70.7%였다. 교사 휴식 공간이 독립적으로 있는 경우는 3.8%, 교사용 화장실이 있는 경우는 76.8%였고, 업무에 필수적인 개인용 PC가 있는 경우는 75.6%였다. 이러한 상황에서 교사들은 급여수준의 상향 조정을 가장 많이 원하고 있었고, 그 다음은 잡무경감, 교사 대 유아 비율 하향화, 지원인력 지원 순으로 요구하였다. 이러한 연구결과에 근거하여 근무시간 및 업무량 경감, 휴가 및 휴직 보장, 교사를 위한 시설설비 기준 마련과 지원을 위한 정책제언을 하였다.
The purpose of this research was to investigate current working conditions and welfare status of kindergarten teachers and to provide suggestions for improvement. Online survey was conducted and data from the total of 771 respondents was analyzed.
Finding are as follows:
(1) On average kindergarten teachers work 45.7 hours a week, which is 5.7 hours longer than the 40 working hours set by law; (2) Teachers take only 9 hours to prepare their classes. They work 1.4 hours on weekends in a month, usually working on Saturdays than Sundays; (3) About one fifth (19.1%) of respondents did not take vacation, not even once in 2012; (4) On average teachers took 10 days of leave in 2012, and 51.7% of respondents reported that substitute teachers were hired when they took a leave; and (5) When it comes to their working environment, 58.3% of respondents reported having an exclusive space for teachers, 51.5% for a separated teacher’s room, 70.7% for a teacher’s seat in a classroom, 3.8% for a separate rest area for teachers, 76.8% for teacher’s toilet, and 75.6% for personal desktop computer, which is essential for their teaching work.
Under these circumstances, teachers expressed their need to have an increased wage most, followed by less hours of extra work, low teacher-child ratio, and hiring of support staff. Based on the findings, policy recommendations such as cutting back on working hours and workload, ensuring vacations and career break, and setting out guidelines for facility equipment and follow-up support plan were made.
Table Of Contents
요 약
I. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 제언
참고문헌
ABSTRACT 
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정기간행물 > 1. 육아정책연구
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