본 연구는 유아의 발달과 적응에 중요한 교사-유아 상호작용의 영향요인을 살펴보고자, 유아교사의 직무환경과 행복감 및 교사-유아 상호작용의 구조적 관계를 분석하였다. 직무환경으로는 물리적 환경으로 교실환경과 심리적 환경으로 업무 스트레스를 선정하였다. 연구대상은 한국아동패널의 7차년도(2014년) 조사에 참여하였던 유아가 다니는 육아지원기관의 담당교사 1,203명이다. 기술통계, 신뢰도 및 상관관계를 분석하였으며, 구조방정식모형을 분석하였다. 연구결과로는 첫째, 교실환경이 교사-유아 상호작용에 유의한 직접적인 영향을 미쳤다. 둘째, 교실환경과 업무 스트레스 모두 교사의 행복감을 통해 교사-유아 상호작용에 유의한 간접적인 영향을 미쳤다. 이러한 결과를 통해 교사-유아 상호작용 증진을 위하여 유아교사의 직무환경의 물리적 환경과 함께 비물리적 환경이 모두 중요함을 밝혔으며 행복감과 같은 유아교사의 심리적인 측면에 대한 지원 방안이 마련되어야 함을 시사한다.
The purpose of this study was to examine the structural relationships among work environments, teacher's happiness, and teacher-child interaction, in order to identify factors that affect such interactions that are integral to a child's development and determine their capacity for adaptation. Work environments constitute the classroom environment as a physical environment and job stress as a psychological environment. Measures were selected from the 7th wave(2014) of the Panel Study on Korean Children; participants included 1,203 teachers. The data was analyzed using descriptive statistics, Cronbach's alpha, correlation, and structural equation modeling. The results of this study are as follows: first, the classroom environment as a physical environment only had a significant direct influence on teacher-child interaction. Second, both, classroom environment and job stress had significant indirect influences on teacher-child interaction through the happiness of teachers. The results of this study indicated that work environments including both physical and psychological environments are important for more positive teacher-child interactions. It is also necessary to develop programs and support systems that focus on the psychological well-being of teachers.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법 1. 연구대상 2. 측정도구 가. 교실환경 나. 업무 스트레스 다. 행복감 라. 교사-유아 상호작용 마. 교사 자기 효능감 3. 자료분석
Ⅲ. 연구결과 1. 연구변인들의 기술통계 및 상관관계 2. 구조모형 분석 가. 측정모형 검증 나. 구조모형 검증